Vedtægter
for Ringkøbing Druerne
§ 1.
Foreningens navn
er RINGKØBING DRUERNE.
Formålet med
Ringkøbing Druerne er at give medlemmerne mulighed for til en rimelig
pris og under hyggelige former at få kendskab til så mange forskellige
vine som muligt.
§ 2.
Medlemstallet
fastsættes af bestyrelsen med baggrund i det gennemsnitlige fremmøde til
vinsmagningerne.
Tilmelding kan kun ske til formanden.
Hvis tilmeldingen overstiger det fastsatte, vil de øvrige blive skrevet på
venteliste, og efterhånden som der bliver
plads, blive tilbudt medlemskab i den rækkefølge, de står på
ventelisten. Optagelse sker løbende,
hver gang et medlem udmelder sig, og formidles af formanden, hos hvem
ventelisten ligger.
§ 3.
Bestyrelsen består
af 6 medlemmer.
Bestyrelsen konstituerer sig selv ved første bestyrelsesmøde efter
generalforsamlingen med: formand, næstformand,
kasserer, vinmester, sekretær. Bestyrelsen kan efter behov nedsætte ad
hoc udvalg.
§ 3a "Ringkøbing Druerne tegnes af
bestyrelsesformanden i forening med kassereren, eller af den samlede
bestyrelse."
§ 4.
Generalforsamlingen
holdes hvert år i maj måned.
Hvert år er 3 bestyrelsesmedlemmer på valg for en 2 årig periode.
Indvarsling af generalforsamlingen sker skriftlig til medlemmerne senest 1
måned før afholdelse af generalforsamlingen.
Forslag til vedtægtsændringer skal være bestyrelsen i hænde senest 3
uger før generalforsamlingen.
Dagsorden udsendes til medlemmerne senest 14 dage før generalforsamlingen
Vedtægtsændring kan kun finde sted på en generalforsamling og kræver
for at blive vedtaget mindst 2/3 af de tilstedeværende medlemmers
tilslutning.
Generalforsamlingen kan dog kun vedtage vedtægtsændringer såfremt
mindst 1/2 af medlemmerne er mødt op.
Hvis der i forbindelse med eventuel vedtægtsændring, møder færre end
1/2 af medlemmerne, holdes der ny generalforsamling snarest muligt, og de
da fremmødte medlemmer vil være beslutningsdygtige
med simpel flertal.
Alle forslag ud over vedtægtsændringer kræver almindeligt
stemmeflertal.
Dagsorden for
generalforsamling:
1. Valg af dirigent
2. Formandens beretning
3. Kasserens fremlæggelse af regnskabet
4. Indkomne forslag
5. Valg af bestyrelse
6. Valg af suppleanter
7. Valg af revisor
8. Valg af revisorsuppleant
9. Eventuelt ( der kan ikke vedtages noget under dette punkt )
Ekstraordinær
generalforsamling skal indkaldes, hvis mindst 1/2 af medlemmerne ønsker
det.
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af
bestyrelsen.
Opløsning af foreningen kan kun ske efter de for vedtægtsændring gældende
regler.
Ved eventuel opløsning af foreningen overføres overskuddet til Kræftens
Bekæmpelse.
§ 5.
Regnskabsåret er
kalenderåret.
Kontingentet fastsættes hvert år på den ordinære generalforsamling med
virkning fra førstkommende
betalingstermin.
Kontingentet betales helårligt til betaling senest 1. februar. For
medlemmer der optages i den mellemliggende
periode betales gradueret kontingent frem til næste ordinære
betalingsdag, 1. februar.
Kontingent nedsættes med kr. 50,00 pr. for hver afholdt vinsmagning.
Ved restance ud over 14 dage efter sidste rettidige betalingsdag slettes
medlemskabet uden yderligere
varsel.
Bestyrelsesmedlemmerne betaler kontingent som alle andre medlemmer af
foreningen.
Arbejde for foreningen er ulønnet, men udlæg for forud aftalte
aktiviteter refunderes af foreningen.
§ 6.
Det pålægges
bestyrelsen at sørge for 7 vinsmagninger pr. år inkl. evt. ekskursioner.
Vinsmagningerne finder sted i perioden fra september til maj måned.
Bestyrelsen fastsætter prisen for vinsmagningerne. Dette skal annonceres
i medlemsbladet.
Det forventes, at medlemmerne deltager aktivt i foreningsarbejdet, som f.
eks. at fortælle om specielle
oplevelser eventuelt ledsaget af lysbilleder, film el. video.
Hvis medlemmerne, efter aftale med bestyrelsen, medbringer vine eller
andet, refunderes dette efter indkøbsprisen.
§ 7.
Er et medlem
forhindret i at deltage i en vinaften, skal man
melde afbud til et bestyrelsesmedlem senest mandagen før.
Afmelder man ikke, er man forpligtet til at betale for vinsmagningen.
§ 8.
Gæster kan
medtages til vinaften. Tilmelding skal ske til formanden senest kl. 18.00
mandagen før.
Vedtaget på generalforsamlingen 7.
maj 1999
Vedtægtsændring (§3a) besluttet på
generalforsamling den 10. september 2020
|